Dinsdag, 29 april - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Dinsdag, 29 april - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 29 april

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 April 2014 | China, Sjanghai

Vandaag lekker bijtijds opgestaan en in het hotel ontbeten. Er was heel veel Chinees eten. Chinese rijstsoep, rijst, gefrituurde rijst, verschillende groenten, maar ook gebakken aardappelen en bacon, sapjes, brood (wit en lichtbruin), croissantjes, boter en 1 soort kaas (van die plastic vierkantjes) en 1 soort vleeswaren. O, ja en gerookte zalm en je kon ook nog eieren laten bakken. Best lekker allemaal.

Hierna zijn we nog even naar onze kamer gegaan en vervolgens met de metro naar het Shanghai Sculpture park. Het was niet zo heel ver, 6 haltes met de metro. Eerst dachten we dat het maar heel klein was, maar dat viel reuze mee. Echt heel veel moderne beelden, buiten en ook binnen. We hebben er een hele tijd rondgelopen. Eerder zagen we nog niet zo veel moderne kunst in China bij elkaar. Wat wel grappig was, was dat er ook heel wat make-up bedrijven tussendoor zaten. Blijkbaar geldt dat in China ook een beetje als artistiek of modern of zo iets. Nadat we een tijdje hadden rondgelopen zijn we ergens gaan lunchen met gebak, Club Sandwich en Qidi met wafels met banaan en chocolade. Erg lekker allemaal en ook in een moderne omgeving.
Gelukkig is het weer nu erg lekker. Bijna 25 graden, niet te vochtig en vandaag dus ook zonnig.

Hierna zijn we met de metro naar de Confucius tempel gegaan. Nu maar 5 haltes. Erg overzichtelijk en dat is hier wel eens anders, als je bijv. 2 keer moet overstappen met de metro en meer dan 20 haltes moet rijden. Vandaag dus niet.

De Confucius Tempel is dus er niet eentje met buddha’s of wat dan ook maar ter verering van Confucius. De oorspronkelijke tempel was grotendeels verwoest tijdens de Culturele Revolutie, maar hij is begin deze eeuw weer helemaal opnieuw gebouwd, volgens het oude model.
Erg mooi!
Nog steeds komen er bergen studenten om te studeren. Bij de ingang werden we aangesproken door een Chinees meisje wat ons de tempel wel wilde laten zien. Ik had op internet al over haar bestaan gelezen dus wist ik dat ze goed kan vertellen. Wij zijn dus op haar aanbod ingegaan. Je mag aan het einde zelf beslissen wat je haar wilt geven. We hebben haar veel gegeven want het was echt de moeite waard. Wat wist zij veel te vertellen en ook nog heel interessant. Dat zou je vaker moeten meemaken.

Daarna wisten we dat het maar 1 halte lopen was naar ons hotel, maar omdat we verzeild raakten in allerlei hele kleine straatjes konden we de weg niet vinden. Die straatjes staan namelijk ook niet op de kaart. Uiteindelijk belandden we op een grote weg en toen bleek dat het toch nog wel erg ver weg was naar het hotel. We namen een taxi en die deed er zo’n 15 minuten over. Je betaalt dan 14 Yuan en dat is ongeveer € 1,50. Dat is nog te doen.

Hierna zijn we lekker gaan uitbuiken in het hotel. Ikzelf had daar niet zo heel veel behoefte aan dus ik ben een half uurtje gaan baantjes trekken. Het hotel heeft een aardig zwembad. Denk bijna 20 m op het langste stuk, de vorm is ovaal. Geen idee hoeveel baantjes want ik raak de tel meestal kwijt.
Vervolgens even gedoucht en toen met z’n allen richting Yulu Lu (dat is een straat) om lekker te gaan eten. We deden best lang om er te komen want overal dikke vette file en we waren met de taxi. Uiteindelijk waren we er om 7 uur. We hebben weer heerlijk gegeten. Qidi wel 6 pannenkoeken!

Toen gingen we met de metro richting Bund. We moesten na 1 halte overstappen op een andere lijn die we vervolgens niet konden vinden. Dat is ons dus nog nooit gebeurd. De hele metro is echt super duidelijk en de betaalmachines werken ook perfect. Alles in het Engels, dus lekker makkelijk, maar waar lijn 10 nu uithing bij dit station……. We zullen het nooit weten.
Snel in een taxi gestapt die ons in nog geen 10 minuten op de Bund afzette. Van de Bund had hij trouwens nog nooit gehoord, dus ik neem aan dat ze het hier anders noemen. Gelukkig hadden we een kaart bij ons dus kon ik het aanwijzen. Dat begreep hij na veel wikken en wegen wel.

Op de Bund even rondgekeken en vervolgens terug naar het hotel gelopen. Stukje van nog geen kilometer, maar het voelde veel langer.
Het is nu 10 uur en we zijn net terug in het hotel. Best een lange dag, veel gezien, veel beleefd en we hebben ons goed vermaakt!

Oh, vergeet ik nog helemaal. Wij zien hier dagelijks zulke ontzettend mooie auto's dat we af en toe maar een paar foto's ervan bijsluiten.