Dinsdag, 6 mei 2014 - Reisverslag uit Zhangjiagang, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Dinsdag, 6 mei 2014 - Reisverslag uit Zhangjiagang, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 6 mei 2014

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 Mei 2014 | China, Zhangjiagang

Vandaag begonnen met een heerlijk ontbijt in het hotel. Lekker vroeg omdat we vandaag met de bus naar Zhangjiagang moesten. Na het ontbijt de spullen ingepakt en vervolgens met de taxi naar het Shanghai Railway Station vanwaar ook de langeafstandsbussen vertrekken. Eerst konden we niet zien waar we moesten zijn, maar er was een bordje naar de bus en een bordje naar de coach. Ik bedacht dat een bus binnen Shanghai zou zijn en een coach verder weg. Dat klopte nog ook. Bij de kassa kon ik mijn papiertje laten zien waar Zhangjiang op staat en 张家港. Dat begreep die mevrouw en ik liet vier vingers zien en warempel ik kreeg vier kaartjes. Geen idee waar we toen naar toe moesten dus liet ik iemand de kaartjes zien en die wees een kant op. Zijn we die kant opgelopen en toen weer iemand de kaartjes laten zien en die wees het cijfer 13 aan op het kaartje en wees vervolgens een kant op met allemaal deuren met boven elk deur een nummer. Wij dus naar nr. 13. Daar stond een mevrouw en ik liet haar onze kaartjes zien en ze vond het goed dat we daar in de rij gingen staan! Uiteindelijk zat er nog geen 20 minuten tussen de aankomst van de taxi bij het station en het vertrek van de bus en is er ook nog iemand naar de wc geweest! Had gewild dat we daar een foto van hadden gemaakt, maar mijn toestel zat in mijn tas die bij Ed was en er was geen tijd om weer terug te gaan. Gelukkig was er ook 1 toilet met een pot maar bij de rest was er een vloer met in die vloer een soort kanaal uitgehakt en daar stroomde in rap tempo water doorheen. Volgens mij moest je echt goed mikken om raak te schieten. Verder deze vakantie nog nergens gezien, maar op het station dus wel. De reis met de bus verliep prima. Dat zijn dus geen bussen met een boerin met kippen er in en geiten op het dak of zo, maar super de luxe touringcars met heel veel ruimte onderin voor de bagage. Geen enkel probleem dus. Na een kleine 2 uur waren we in Zhangjiagang. Je loopt dan het station weer uit en daar staat een keurig nette rij voor de taxi's. Ik had een blaadje met de naam van ons hotel en een foto van ons hotel. De taxichauffeur begreep dat prima en na flink proppen (de taxi's hebben hier vaak een gastank en dan past je bagage niet.....) stonden we na 10 minuten in het hotel. We hebben hier een prachtige kamer, maar niet meer zoals in Shanghai een echt appartement. Wel een luxe, sjieke kamer trouwens!
We hebben even lekker uitgerust en zijn toen wat gaan eten in de hoofdwinkelstraat. Daar rijdt geen verkeer, is het rustig en ziet het er keurig verzorgd uit. Echt netjes te noemen. We zijn wat gaan eten bij de KFC. Was lekker. Daarna wat boodschappen gedaan. Warenhuizen hebben hier vaak op de bovenste etage een supermarkt waar je ook wat Westerse producten kan kopen. Vanavond wilden we op onze kamer eten. Misschien met nog een kopje soep van de roomservice. Daarna weer terug naar hotel.
In het hotel bleek dat Qidi nog wel wat energie over had en er graag nog even op uit wilde. Fei en Ed waren echter best moe, dus ik ben samen met Qidi op pad gegaan. We zijn naar het Zhangjiagang Stadspark gegaan. Echt een mooi park! We konden er lekker fietsen met onze tweepersoonsfiets (geen tandem, maar naast elkaar) en hebben een klein uurtje gefietst. We hebben ons wel vermaakt!
Toen we het park uitkwamen zagen we een mega-grote supermarkt en omdat we nog geen hartig broodbeleg hadden kunnen vinden, zijn we daar maar eens gaan kijken. Ze hadden gelukkig van die smeerkaaspuntjes van La Vache Qui rit en ook nog van die smeltkaasplakjes (die ik volgens mij het komende jaar niet meer wil eten:-)))). Hadden ze ook nog hele lekker worstenbroodjes en witte bolletjes. Alles ingeslagen en ook meteen een koffer voor Qidi. De tas die hij mee nam naar China is een beetje klein (paar jaar geleden ook gekocht in China) en Qidi moet behoorlijk bukken als hij er mee loopt. Die geven we morgen aan het kindertehuis met alle knuffelbeesten er in. Hierna weer met een taxi terug naar hotel gegaan.
We zijn meteen gaan eten en hebben gesmuld. Niet eens soep besteld.
Daarna moest ik nog een broek strijken voor Fei. De Receptie gebeld en gezegd dat ik een broek moest strijken. Ze zouden housekeeping sturen. Die kwamen vrijsnel en hadden een strijkplank en strijkijzer bij zich. Dat was nog best komisch, want de strijkplank is niet echt op mijn lengte zeg maar.
Zo dadelijk gaan we slapen en dan morgen vroeg op. Om 9 uur worden we opgehaald om naar het kindertehuis te gaan. Er is een heel nieuw kindertehuis gebouwd en we zijn erg nieuwsgierig hoe het is geworden!

• 06 Mei 2014 - 20:01

Carolina:

Hoi Allen,
    Dank voor de mooie verslagen!! Spannend morgen, ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren.
    Veel plezier alvast en geniet van al het moois dat China te bieden heeft.

• 06 Mei 2014 - 22:18

Irma Bekkers:

Ha Ed, Inge, Qidi en Fei.
    Wat een mooie reis maken jullie weer en wat fijn dat we mogen meegenieten!!
    Iedere dag kijken we of er weer een bericht is:-)
    Morgen een spannende dag.
    Van die toiletten komt bekend voor, die zagen we ook in Nanjing........ Niet voor ons he?
    Nog heel veel plezier en succes morgen!!
    Groetjes Erik , Irma, Julieth en Lynouk.

• 07 Mei 2014 - 10:03

Vader:

Ja, die openbare toiletten weten wat. Vaak staat er een muurtje omheen van een halve tot een meter hoog. En dan moet je nog drie cent betalen ook. Het is goed in de strijd tegen je gène.
    Verder heerlijk om zo te reizen. Je ziet nog eens wat.

Jullie vader en opa

• 07 Mei 2014 - 10:10

Moeder:

Op die manier is strijken slecht voor je knieën. Veel plezier.

julie moeder en oma