Zaterdag, 9 juli - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Zaterdag, 9 juli - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Zaterdag, 9 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 Juli 2011 | China, Sjanghai

Wat leuk, alle reacties op de vorige verslagen! Ik ga er een dezer dagen ook nog de vragen beantwoorden, maar dat lukt nu even niet.

Vandaag rond 8.30 uur opgestaan. Wonderbaarlijk lekker geslapen vannacht. Even aankleden en vervolgens gaan ontbijten in de jeugdherberg want dat is gratis en we blijven natuurlijk Nederlanders:-). Bij het ontbijt was jus d'orange, melk, ontbijtgranen, brood, jam, boter, twee smaken soep en deegbroodjes met een vlees-groentevulling. Het was heel gezellig in de bar. We zaten aan tafel met iemand die meteen aan de kinderen, in het Nederlands, vroeg of alles goed ging. Bleek een Australische vrouw te zijn die nu in Zuid China woont, op vakantie was in Shanghai en ooit in Zoetermeer woonde. Verder staat de boter en de jam op tafel maar niet op iedere tafel. Je krijgt op die manier dus vanzelf contact met andere mensen en dat maakt het verblijven in een jeugdherberg extra gezellig, zeker als je met kinderen bent.
Hierna hebben we onze was ingeleverd. Dat kost € 1,50 voor 1 kg. Dus wel lekker handig.

Na het ontbijt besloten dat we naar Qibao zouden gaan. Dat is een wijk van Shanghai in oude staat. Het ziet er uit zoals wij ons het oude China voorstellen en er loopt een waterweg(je) doorheen. We zijn er met de metro naar toe gegaan. Best een lange rit, ongeveer drie kwartier. De metro in Shanghai werkt heel erg makkelijk. Je gaat eerst naar de betaalautomaat. Je geeft aan dat je in het Engels verder wilt gaan. Dan tik je in wat je eindbestemming is. Dat kan dus allemaal in onze letters. Vervolgens geef je aan voor hoeveel personen je een kaartje wilt en dan geeft de machine aan hoeveel het kost. In dit geval, van jeugdherberg naar Qibao kostte dat 4 yuen per persoon, ongeveer € 0,44. Spotgoedkoop dus. Onderweg stapten we nog een keertje over, maar dat zit in de prijs inbegrepen. We vonden het wel grappig dat het kaartje wat je krijg, je ook weer moet gebruiken om er uit te komen bij de uitgang. Je voert je kaartje daar weer in, in een poortje en dan kan je er uit. Goed, we gingen dus naar Qibao. We kwamen de metro uit en zagen meteen borden die de richting van Qibao aangaven. Dit was ongeveer nog 5 minuten lopen. In Qibao hebben we ongeveer 1,5 uur lang rondgelopen en rondgekeken. Allemaal stalletjes met Chinese spullen, Crocs, paraplu's en eten. En wat voor eten. Precies alles wat je je voorstel bij uitheemse maaltijden waarmee je nooit kennis hoeft te maken. Qidi, onze overtuigde vegetariër heeft bijna met zijn ogen dicht rondgelopen. Vogeltjes op een stokje, halve kippen op een stokje, etc. etc. De geuren waren dan ook navolgbaar. Opeens begon het enorm te plenzen. Niet heel vervelend want het duurde niet lang, maar toch wel een klein half uurtje. We besloten thee te gaan drinken in een theehuis. De mensen daar begrepen niet dat Qidi geen thee wilde dus die kreeg ook gewoon. Ik moest van een Chinese kaart bestellen en dacht dat de prijzen per pot waren. Drie euro voor een pot thee vond ik best veel voor China, maar ach, kom, je bent op vakantie. We bestelden er nog walnoten, rozijnen en vlinderkoekjes bij. Dat stond er namelijk wel bij in het Engels. We kregen dus Hangzhou Westlake Tea voor 3 euro per kopje en we vonden het heel erg niet lekker. Uit beleefdheid toch maar een groot deel opgedronken. De hapjes waren wel heel erg lekker. Vervolgens moest Fei naar het toilet. Dat ging een stuk makkelijker dan je misschien zou denken. Een keurig net openbaar toilet. Wel Franse bakken maar ook een invalidentoilet, allemaal schoon. Toiletpapier wordt voor de deur verkocht. 1 Rol kost € 0,10.
Hierna zijn we een stukje gaan varen. Grote hilariteit omdat de boot onder ons gewicht uit balans raakte maar gelukkig kwam ook dat weer goed. Na het varen zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Door de afstanden kosten uitstapjes best veel tijd hier en we waren wel weer toe aan een rustmomentje.

Wel even gevraagd naar de tafeltennistafel die op het terras zou moeten staan. De kinderen wilden graag tafeltennissen. Er werd gezegd dat het vandaag te vochtig was, maar misschien morgen. Begreep het niet helemaal want volgens mij is het hier altijd vochtig, maar misschien is er morgen gewoon weer geen tafeltennistafel.
Op internet had ik thuis al uitgezocht waar de dichtstbijzijnde Carrefour was en die is slechts 10 minuten lopen van ons hotel. De Carrefour is een Franse supermarktketen met behoorlijk wat vestigingen in China. We zagen vlak bij Qibao trouwens ook de Tesco. Voor Qidi hadden we natuurlijk witbrood nodig en misschien ook nog wat Nutella want we hebben niet voor de hele vakantie bij ons. De Carrefour was heel groot, twee etages en had echt alles wat een mens nodig kan hebben. Ik was mijn tandenborstel vergeten en beschik nu in China over dezelfde Colgate tandenborstel als thuis. Ook een pot Nutella was geen probleem. Lekker stukje brie had ook kunnen lukken alleen kocht ik per ongeluk een stuk boter van dat merk waar ook brie van bestaat. Uiteindelijk allemaal lekkere hapjes gekocht. In hetzelfde winkelcentrum zit ook nog een Duitse bakker en wat heeft die lekker brood, gebak en hartige dingen. Heerlijk stokbrood, kaas-uienbroodjes en ook de Schwarzwalder-kirsche torte zag er verrukkeluk uit. Die heb ik alleen laten staan want die kostte 18 euro.
Op de terugweg bij de MacDonalds mijn lievelingsburger gehaald die je in Nederland al jaren niet meer hebt. De double cheeseburger. Terug in het hotel was het tijd voor avondeten en dat hebben we dus gedaan. Daarna nog filmpje gekeken met z'n viertjes. Toch wel erg gezellig zo aan het einde van de dag.
Hierna de was opgehaald. Ed zijn t-shirt bleek 5 cm gekrompen te zijn in de lengte, dus die mag niet meer naar de wasstraat, maar het zal er allemaal keurig netjes uit. Zelfs onze waszak was gewassen.

We besloten daarna dat onze kinderen toch ook wel iets van het nachtleven moesten meemaken dus zijn we naar de bar gegaan in de jeugdherberg. Erg gezellig. We hadden ons Harry Potter kwartet bij ons en met een paar glaasjes limonade er bij hebben we ons vermaakt.
In de hal van de jeugdherberg zit de hele avond volk. Er zijn verschillende zithoeken, een "bibliotheek", een computerhoek en een gewoon lekker zittenhoek. Ook staan er twee massagestoelen. De kinderen hebben daar vanavond mee kennisgemaakt en zijn erg enthousiast. Morgen zelf ook maar eens proberen. Ben benieuwd!
Nu zit ik dit verslag dus te typen op onze kamer (we hebben een internetaansluiting op de kamer) en Ed zit te solo-monopolyen. Nog even en dan gaan ook wij naar bed.
Morgen weer een nieuwe dag!

• 09 Juli 2011 - 19:47

Erik En Irma Bekkers:

Hoi hoi. Wat leuk om dit te volgen.
    Herkennen jullie de geuren weer van China? En de geluiden?
    Hoe vinden de kinderen het om in China te zijn?
    Groetjes

• 10 Juli 2011 - 07:50

Lidy:

Hoi Inge, Ed, Qidi en Fei, wat leuk jullie zo te volgen...krijg helemaal zin om ook zo'n bijzondere reis te maken....
    zie dat jullie vooral Frans en Amerikaans eten, maar hoe is het Chinese eten? de Babi Pangang al geprobeerd? Al wat Chinese woordjes geleerd???

Groetjes Lidy (en John natuurlijk)

• 10 Juli 2011 - 11:37

Ed:

Erg leuk hier in Shanghai. Het chinese eten heb ik hier voornamelojk op straat gezien, en dat durf ik met deze temperaturen toch niet aan.

Wat schrijft die Inge toch leuk he?

• 11 Juli 2011 - 16:24

Lidy:

Hoi Ed, t lijkt me ook wel een avontuur om dat Chinese eten van straat te proberen...vaak wel goed voor de lijn ;-)
    En Inge schrijft inderdaad erg leuk..t bijna alsof we er bij zijn!!!
    Veeel plezier nog!!