Vrijdag, 22 juli - Reisverslag uit Zhangjiadun, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Vrijdag, 22 juli - Reisverslag uit Zhangjiadun, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 22 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 Juli 2011 | China, Zhangjiadun

Vandaag vrolijk opgestaan want het beloofde een mooie dag te worden. Helaas bleek bij het ontbijt al snel dat Ed en Fei zich beiden niet lekker voelden. Allebei buikpijn en hoofdpijn. Dat was niet zo mooi. We besloten dat Qidi en ik dan maar samen zouden meegaan op het uitstapje. Gelukkig, nu ik het verslag tik gaat het met beiden al een stuk beter. Morgen een lange reis voor de boeg, dus dat is ook wel erg belangrijk.

Qidi en ik werden opgehaald door miss Liu (die overigens gewoon getrouwd is en 39 jaar) en Chantal. Chantal is een meisje uit Zhangjiagang dat al twee jaar in Amerika studeert. Ze is nu terug hier om vakantie te vieren en in haar vakantie helpt ze in het tehuis als vrijwilligster. Ze sprak natuurlijk hartstikke goed Engels al noemde ze het zelf average (gemiddeld). Qidi en ik liepen mee naar buiten. Daar wachtte ons een grote verrassing. Daar stond de bus met daarin natuurlijk de chauffeur, nog een verzorgster en Yan Yan, Qidi's grote vriend van 13 jaar waarmee hij tegelijkertijd in het kindertehuis heeft gezeten. We gingen er een gezellig uitje van maken met z'n allen. Miss Liu vertelde eigenlijk al meteen dat Qidi met ditzelfde busje destijds naar ons toe was gebracht. Ze wist het nog heel precies, ze was er tenslotte toen zelf bij.
We gingen naar een grote boerderij toe, geopend voor publiek en leuke dingen om te doen voor kinderen. Het was inderdaad harstikke leuk. Yan Yan en Qidi waren eerst nog wat zenuwachtig en verlegen maar al snel was dat over. Ze hebben samen gespeeld en leuke dingen gedaan. Op een van de foto's zie je ze op een soort rad staan. Dat was vroeger een methode om de rijstvelden onder water te zetten. Aan dit rad zitten een soort band met vakjes (heet iets met schuppen, maar het goede woord kan ik niet opkomen), en door te trappen (fietsen) trap je water het rijstveld op. Erg leuk. Ook hebben beide jongens een schilderij gemaakt van zaden die van de boerderij komen. Het zit op plexiglas en is een afbeelding van Snoopy. Extra leuk is dat Fei in Shanghai in de Snoopy-room woonde. De dag afgesloten met een boottochtje. Dat was lekker verkoelend. Ik weet natuurlijk welke temperatuur er vandaag boven dit berichtje komt te staan, maar ik heb zelf de 38 graden op een thermometer zien staan en tijdens vrijwel ons hele bezoek brandde de zon behoorlijk. Wat dat betreft was het wel goed dat Ed en Fei er niet bij waren want die kunnen niet zo goed tegen de warmte.

Na het boottochtje zijn Qidi en ik weer teruggebracht naar het hotel. Miss Liu liet ons nog zien waar Qidi zijn eerste operatie heeft ondergaan. Nog geen 100 meter van het hotel vandaan. Wij dachten altijd dat hij in Shanghai was geopereerd door een Amerikaanse arts die vrijwilligerswerk, maar Miss Liu kan het weten, ze was er zelf bij.

Al met al was het een erg indrukwekkend en mooi uitstapje. Het zal zeker voor Qidi altijd een dag zijn die hem van a tot z bij zal blijven. We namen afscheid van de mensen van het kindertehuis en beloofden snel terug te komen (maar dan wel in de Lente....).

Terug in het hotel bleken Ed en Fei al aardig opgeknapt. Qidi wilde graag een dutje gaan doen en afkoelen, Fei wilde graag gaan eten. Kortom, ik ben met Fei uit eten geweest bij de Pizzahut. Naar de reusachtige winkelstraat gelopen en de Pizahut opgezocht. Lekker voorgerecht, gefrituurde garnalen, gefrituurde inktvisringen en gefrituurde kaashapjes, hierna voor Fei een flink bord rijst met een soort Kip Cordon Blue en heel veel groenten. Ik nam een kaaspizza. We zaten helemaal bommetje vol en konden geen toetje meer aan. Daarna eten gehaald voor Ed en een flinke voorraad brood voor Qidi en voor morgen als we met de trein gaan. Morgen gaan we namelijk naar Beijing. Eerst gaan we met een taxi (rond 7 uur 's ochtends......) naar Suzhou en daarna met de trein naar Beijing. Normaalgesproken duurt deze treinreis ruim 12 uur. Het is dan ook ruim 1200 km. Sinds deze maand is er echter een sneltrein, bullettrain. Deze kan het in 3 uur, maar de trein die er inderdaad zo lang over doet was al uitverkocht. We hebben er nu eentje die het in 5 uur doet. Scheelt altijd nog 7 uur met de "oude" trein. Daarna nog met een taxi naar onze bed and breakfast in een heuse hutong. Mochten jullie al willen genieten:
Ben benieuwd.

• 22 Juli 2011 - 13:48

Linda:

Inge, wat fantastisch dat Yan Yan de dag met jullie heeft door mogen brengen.
    Net wat je zegt, een dag die Qidi van a tot z zal bij blijven...en jou ook gok ik zo maar...

Wat een prachtige reis ...dit had je van te voren ook niet allemaal bij elkaar durven dromen gok ik zo ;)

Geniet met volle teugen zou ik zo zeggen!

• 22 Juli 2011 - 14:20

Annette :

Wat een mooie dag was dat vandaag, deze dag blijft altijd in je herinnering.
    De Red Lantern zal jullie zeker goed bevallen, wij zijn er 2 jaar geleden geweest en willen volgend daar wat langer vakantie houden.

Groeten Joost en Annette
    Ying,Mei Yi,Xian en Gui Mei

• 22 Juli 2011 - 14:48

Willy Donker:

Wat een prachtige en emotionele avonturen beleven jullie.
    Jammer wel, dat het zo ontzettend warm is.
    Maar goed dat je het allemaal opschrijft, vergeten zullen jullie het niet, maar het is wel een enorme boost aan indrukken!
    Groet
    Willy

• 22 Juli 2011 - 18:05

Ina De Jong:

jeetje Inge--de eerst volgende x dat ik je bij de eieren tref (haha)in de Appie H---of Ed mij om het even...wil ik horen hoe het was hoor,lezen is al zo indrukwekkend laat staan het aanhoren------vindt het zo geweldig....zo heerlijk voor Qidi dat yan yan erbij was....

• 24 Juli 2011 - 18:17

Sandra:

Wat beleven jullie daar toch super leuke dingen!
    Wij wensen jullie nog fijne dagen!
    Jullie laatste dagen lees ik over een week of wat als wij terug zijn van onze vakantie.
    Nog heel veel plezier en een goede terugreis!