Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Suzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Suzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juli 2011 | China, Suzhou

Eerst maar eens vertellen dat we jullie reacties zo ontzettend leuk vinden om te lezen. Ga er vooral mee door!

Vandaag om half 9 opgestaan. Eerst gaan ontbijten in de club. Ons appartementencomplex heeft namelijk een echte club. In de club kan je zwemmen, naar de sauna, ze organiseren er regelmatig bijeenkomsten voor expats en wij mogen er dus ook ontbijten. Ik heb eens gekeken maar om er lid te worden met je gezin kost je dat 200 euro per maand. Dan mag je onbeperkt zwemmen. Verder zie ik nog geen echte voordelen maar als ik er zo eens rondkijk hebben ze volgens mij wel veel leden. Er loopt genoeg personeel. Goed, we gingen ontbijten. Eigenlijk hartstikke lekker en met ontzettend lekkere koffie. Morgen zal ik eens foto's maken. Ook van het Chinese gedeelte met rijstsoep (Congee), gebakken rijst met groente en nog meer lekkerheden (ik neem trouwens de boterham). Na het ontbijt vlug terug naar het appartement want Angelina zou ons komen ophalen. Angelina bleek er al te staan (bijna een half uur te vroeg) maar we konden dus meteen mee. Ze had alleen niet begrepen dat zij ook het vervoer zou regelen. Puf. Ze stelde voor om de bus te nemen. Ik stelde voor om een taxi te nemen. Een taxi kost hier per ritje gemiddeld 2 euro, dus dat leek me wel zo makkelijk. Zo gezegd, zo gedaan. Wij gingen op weg naar Tiger Hill. Tiger Hill is een heuvel met daarop een pagode. Tiger Hill wordt zo genoemd omdat de heuvel de vorm heeft van een kruipende tijger. Er doen veel verhalen de ronde over deze heuvel, de pagode en de koning Helü die hier heeft gewoond en er ook is begraven. De koning hield erg van zijn zwaarden en wilde ze ook graag vaak testen. Hij wees dan een vrijwilliger aan die op een rotsblok moest gaan liggen en zijn hoofd werd er dan afgehakt. Lukte dat goed en in 1 keer, dan was het een goed zwaard. Het rotsblok is wat roder gekleurd en het verhaal is dat dit komt door al het bloed van de onthoofde mensen. De koning hield er wel van om zijn zwaard te testen en je struikelt dus overal over rotsblokken die gedeeltelijk gesplitst zijn, of die allerlei kerven hebben. Dat schijnt die Koning Helü dus gedaan te hebben. De Koning is begraven onder de bron. De bron staat bekend als een van de beste van heel China en schijnt overal te worden geroemd. Bekende monniken hebben overal teksten geschreven om dit te bevestigen. Hij ligt dus onder die bron. In de vorige eeuw hebben de Chinezen geprobeerd de Koning op te graven en een fatsoenlijk einde te geven. Dit ging alleen niet omdat dan de pagode om ging storten. De pagode wordt ook wel de pagode van Pisa genoemd.

Jullie horen het al, zo'n gids kan best nuttig zijn:-).

Hierna zijn we met een fietstaxi naar een tuin gegaan. De Lingering garden. Dit is een klassieke Chinese tuin. Het is een vrij grote tuin, waar we wat hebben rondgekeken. Angelina heeft het een en ander verteld over de mannen- en vrouwenvertrekken. De vrouwenvertrekken zaten helemaal achteraan want die mochten toch niet naar buiten (dat waren nog eens tijden....). Het was best interessant maar we konden merken dat de kinderen er eigenlijk een beetje zat van waren. We zijn nu al best een tijd onderweg en bezoeken heel veel. Eigenlijk was het gewoon tijd voor vermaak, lekker zwemmen, beetje playstationnen, filmpje kijken, etc. etc. We zijn dus lekker terug gegaan naar het appartement.

Fei en ik zijn gaan zwemmen en hebben nog eens doorgenomen wat je allemaal voor je C-diploma moet kunnen. Best leuk eigenlijk.

Daarna wat rondgehangen in het appartement en vervolgens nog even naar een winkelcentrum gegaan. De kinderen hadden van de diverse opa's, oma's en familieleden geld gekregen maar we hadden nog geen speelgoedwinkel gezien. Fei had al wel een heel aantal poppetjes gekocht in Chinese klederdracht en Qidi handgemaakte libellen die heel mooi balanceren op stokjes, maar verder niets. Vandaag is dat een beetje goedgemaakt. Qidi kocht een horloge en een Legodoos en Fei kocht een Barbie aankleedset. Op weg naar het winkelcentrum (ongeveer 1,6 km) begon het licht te regenen. Tegen de tijd dat we bij het winkelcentrum aankwamen hadden we misschien nog 1 droge draad aan het lijf. Gelukkig droogde het best snel. Hierna zijn we uit eten gegaan bij de Pizahut. Dat was hartstikke gezellig en lekker. Toen moesten we natuurlijk weer terug. Nu had ik al gezien dat er voor het winkelcentrum een taxistandplaats was dus we wilden eigenlijk een taxi nemen maar met ons zeker nog 50 mensen. De gezellige zomerse bui was ondertussen uitgegroeid tot een regenbui van gigantische omvang. Je kon nog geen meter lopen zonder doorweekt te zijn. Wij terug het winkelcentrum in en vier paraplu’s gekocht. Uiteindelijk waren we nog doorweekt maar het ondergoed was tenminste nog droog.

Thuis even opgedroogd, spelletje Rummikub gespeeld (moest van Ed aan mijn vader doorgeven dat het een leuk spelletje is), filmpje Avatar gekeken en vervolgens nog even op de bank dit verslag tikken.
We weten we nog niet wat we morgen gaan doen. Ben benieuwd.

• 19 Juli 2011 - 16:33

Vader:

De lekkernijen bij het ontbijt zijn waarschijnlijk dingen als afgehakte kippenpootjes (de gele klauwtjes dus) die ze gefrituurd hebben. Westerlingen zie je die weinig eten.

FeiXuan eet hier graag noedelzoep. Hoe bevalt het haar in China?

• 19 Juli 2011 - 17:15

Erik En Irma:

Gelukkig, bij jullie ook wat regen:-) Hier regent het al dagen veel, bah.....
    Vandaag was een mooie dag, zon!
    Wat ontzettend leuk om jullie reis mee te genieten. En dan die foto's............Prachtig. Fijn ook om te lezen dat jullie zo genieten met z'n viertjes. Wie wint het meest met het pesten?
    Groetjesssssssssssssssssssss

• 19 Juli 2011 - 18:19

T.Jannie En O.Ben:

Wat maken jullie toch een prachtige reis, erg leuk om jullie zo te volgen.
    Ook leuk dat er zoveel foto`s bij zijn.

• 19 Juli 2011 - 20:45

Belinda:

Ik geniet nog steeds van de verhalen! Wacht bewust een paar dagen, heb ik lekker veel in 1 keer :-) Wat een belevenissen allemaal!! En wat een luxe verblijf!!! Heerlijk moet dat zijn, na zo'n warme dag vol indrukken!
    Geniet lekker door, doe ik dat van de verslagen!! Bijna jammer als jullie weet thuis zijn.. ;-)

• 20 Juli 2011 - 02:14

Inge:

Nee, geen afgehakte kippenpootjes. Gewoon pasta, kippenworstjes, congee, rode bonensoep, etc. Ik heb gewoon liever een boterham. Fei eet hier vrijwel geen noedelsoep. Ze vindt het niet lekker ruiken.

De regen is gelukkig al weer weg. Vandaag een dag als anders, 35 graden en zeer hoge luchtvochtigheid.

Met pesten winnen we eigenlijk wel zo'n beetje om de beurten.

• 20 Juli 2011 - 09:38

Annette:

Ik lees met heel veel plezier de berichtjes uit China, volgens mij hebben wij elkaar ooit eens kort in Beijing ontmoet tijdens een adoptiereis ik denk in 2001 of 2003.Zelf zijn wij met ons gezin in 2009 op rootsreis geweest en dat was net zo geweldig als jullie reis, schrijf lekker verder ik geniet ervan.

Joost en Annette
    Ying, Mei Yi, Xian en Gui Mei