Maandag, 18 juli - Reisverslag uit Suzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Maandag, 18 juli - Reisverslag uit Suzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Maandag, 18 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Juli 2011 | China, Suzhou

Vanochtend lekker vroeg wakker geworden want we werden geacht om 9 uur aan het ontbijt te verschijnen. We konden van te voren kiezen wat we zouden krijgen, maar het was net niet helemaal wat we hadden verwacht. Niet verwacht, wel gekregen, hele lekkere koffie en behoorlijk malse, lekkere witte boterhammen. We kregen er boter bij en hadden zelf de hagelslag. We kregen er ook gebakken eieren bij maar die waren niet geheel doorbakken en dat durf ik niet aan. In Nederland, bij mezelf thuis eet ik wel zachte dooiers, maar zodra ik buiten de deur kom, vind ik dat toch wel wat lastig. Er waren ook gebakken worstjes. Fei had gekozen voor rijst met gebakken groenten. Helaas kreeg ze onder het ontbijt weer last van haar buik dus moest ze tot twee keer toe terug naar de kamer. Uiteindelijk heeft ze geen ontbijt gegeten. Later ging het gelukkig weer helemaal goed met haar. We kregen er nog een glaasje sap bij en onze dag kon beginnen. Tijdens het ontbijt werd ons al vriendelijk verzocht onze bagage klaar te zetten voor de boot. Snel alles ingepakt, klaargezet en weer verder gegeten. Hierna zijn we nog een rondje gaan wandelen. De kinderen begonnen het alleen een beetje zat te worden, ook omdat het al zo warm was en ze natuurlijk wisten dat ons volgende hotel een zwembad zou hebben. We besloten verder te gaan. Met het pontje voeren we terug naar de vaste wal. Daar aangekomen uitgecheckt en nog even wat gedronken. Toen onze bagage opgehaald. Misschien vinden jullie het wel als wat veel klinken, die 8 stuks bagage maar eigenlijk valt het wel mee. We hadden 1 koeltasje bij ons met eten voor Qidi, elk kind 1 roltas voor de spullen, 1 koffer, 1 tas voor kleding en voor ieder kind 1 lege rugzak. Dat zijn de rugzakken die gevuld te zwaar voor ze zijn. We vinden het alleen zonde om ze gewoon maar achter te laten want ze waren best nog prijzig. We nemen ze dus gewoon mee zo lang het kan. O ja, we hebben ook nog 1 electronica-koffertje. Valt eigenlijk dus wel heel erg mee als je je bedenkt dat er twee lege rugzakken bijzitten en 1 koeltasje.

Maar goed, de zoektocht naar een taxi begon weer. Gelukkig was er bij het hoofdgebouw 1 medewerkster die zeer goed Engels sprak. We hadden haar gisteren ook al gezien en ze hielp ons toen bij het inchecken en legde alles uit. Nu hielp ze bij het uitchecken en met de taxi. We hadden al gevraagd om een grote taxi of een minibusje. De taxi die kwam was erg ruim maar bleek op gas te rijden en een waanzinnig grote gastank in de achterbak te hebben. Er konden 2 stuks bagage in de achterbak als het kofferdeksel open bleef en de rest moest bij ons. Dat zagen we dus niet zitten. Nu bleek de taxichauffeuse een man te hebben met een grote auto. Zij zou ons naar de snelweg brengen, daar haar man treffen en ons aan hem overdragen. Hij zou ons bij de stadgrens van Suzhou afzetten en daar een taxi voor ons regelen omdat hij daar de weg niet wist. We vonden alles prima. Het was ongeveer dezelfde afstand als gisteren, maar er werd 40 euro gerekend. Ik moest het weer even laten zien en daar gingen we. Het eerste stuk dus met een open kofferdeksel, maar gelukkig is alles overgekomen. De echtgenoot had inderdaad een iets grotere auto en geen gastank en vrijwel alles paste in de de kofferbak. We konden op weg. De echtgenoot wist aardig weg maar in Suzhou ging hij een paar keer de weg vragen. Wij dachten dat hij de weg vroeg naar een taxi standplaats of iets dergelijks maar opeens stonden we bij Fuji voor de deur en er werd ons gezegd dat we er waren. Dat was toch niet helemaal het geval dachten we zo. Toen zag ik het huisnummer van Fuji. Dat was 138. Ik had al naar de papieren gekeken van het hotel en wist dat dat zat op 318. Ik liet dat aan de Fuji mannen zien en het was meteen duidelijk. We waren al in de goede straat, alleen nog even een andere volgorde van nummers. De echtgenoot heeft ons keurig voor het hotel afgezet. Het was echt een hele keurige rijder en daar waren we natuurlijk erg blij mee. Voor de wat oudere kenners onder ons. Ze hebben hier heel veel Volkswagens Santana. Dit was er eentje en wel 2000.

In dit hotel spreken ze heel goed Engels. Ze stonden meteen voor ons klaar en alles werd geregeld. De bagage werd naar ons appartement gebracht (voor het eerst!). Er liep ook nog een huismevrouw mee (geen idee wat ze precies doet, maar het lijkt er op dat ze de algemene ruimtes verzorgt). Beide personeelsleden trokken bij de voordeur van ons appartement keurig hun schoenen uit. Toen we later iemand kregen voor roomservice gebeurde precies hetzelfde. Grappig, heb ik in Nederland nog nooit gezien. Maar nu even over het appartement. Nou, menig lezer zou dit best willen hebben als huis. Wat mooi zeg! We hebben een flinke keuken met alles er op en er aan. Van watercooler, diepvries, koelkast, magnetron, etc. etc. Je komt via de keuken ook in de wasruimte. Daarna kom je in de eetkamer. Een flinke eettafel voor 6 personen en een klein dressoir. Dan de badkamer met bad en desgewenst een verwarmde wc-bril. Dan de zitkamer, met bankstel, salontafel, aparte stoel, bijzettafel, televisie en DVD-speler. Dan de slaapkamer voor de kinderen met een bed van 160 cm breed en een flinke kledingkast. Onze slaapkamer heeft een bed van 180 cm breed, een televisie en een walk-in closet. Kan het mooier? Elke ruimte heeft een eigen airco. Het is helemaal top onderhouden en we voelen ons zeer koninklijk.

Na aankomst even de tassen en koffer uitgepakt zodat we helemaal gesetteld zijn. Roomservice voor wat eten en we zijn er helemaal klaar voor. We zijn gaan zwemmen. Er is een buitenband en een binnenbad. Erg luxe allemaal. Na een uurtje te hebben gezwommen zijn we terug gegaan naar het appartement. Ik ben vervolgens boodschappen gaan doen. Zo'n 2 km verderop in de straat blijkt een enorm winkelcentrum te zitten wat je zo in Parijs kan plaatsen. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Even boodschappen gedaan en een taxi teruggenomen. Voor die ene euro ga ik maar niet lopen sjouwen met de boodschappen.

Vanavond heerlijk gegeten in het appartement. Daarna potje ge-yaht-dingest en daarna nog een paar potjes gepest. Nu kijken we CNN en zit dit verslag te maken.

Morgen worden we opgehaald door Angelina. Angelina is een gids die ik via internet heb gevonden. Het leek mij wel erg makkelijk om voor 1 dag een gids te hebben omdat we hier maar 2 hele dagen hebben en ik op internet niet van alles het Chinese adres kon vinden en me dus afvraag of ik wel makkelijk alles kan vinden. Een gids maakt het leven dan wel makkelijker. Angelina spreekt Engels en is erkend gids en vertaler. Ben benieuwd wat ze ons allemaal kan vertellen.

• 18 Juli 2011 - 16:20

Willy Donker:

Lekker om de kinderen weer te zien genieten in het zwembad. Vooral na de uitleg over het zweet en de mannen die hun shirt oprollen.

Ik geniet erg van de uitgebreide verhalen over de Chinese belevenissen.

Wuzhen heb ik op google bekeken. Lijkt me zeer indrukwekkend!

Groet
    Willy

• 18 Juli 2011 - 17:51

Ina De Jong:

heb weer je verslagen zitten lezen ,deze x vanaf donderdag 14 july want ook hier en jarige...en nu zittend in de stacaravan met i-net gauw ff bijlezen....ben hel bnieuwd naar je tas hahaha ,maar heerlijk hoor om jullie trippie zo mee tebeleven.

• 18 Juli 2011 - 18:17

Willes & Co.:

Jullie reis is heel divers en dat maakt het ook leuk om te lezen. Zo te zien vermaken jullie je prima. En een zwembad met die temperaturen is natuurlijk helemaal top voor de kinderen. Lekker genieten van elk moment. Het is zo weer voorbij.

Groetjes,

Willes & Co.
    www.overdemuur.nl

• 18 Juli 2011 - 19:03

Anja Kerremans:

Wat een geweldig verhaal over Wuzhen !
    Lijkt me een super belevenis.
    En dan het contrast met het hotel van nu !
    Voor jullie is het erg heet, maar als je zou weten hoe het in Nederland is, dan bleef je tovh nog een paar weken in China, volgens mij !

Groetjes Anja

• 18 Juli 2011 - 19:29

Germa:

Hoi hoi

Elke dag blijf ik het weer leuk vinden wat jullie allemaal meemaken daar.
    Ik kijk weer uit naar morgen :-)

Groetjes
    Germa

• 19 Juli 2011 - 08:55

Merle:

Wat gaaf dat jullie deze reis maken. Lees net pas mail van jullie dat jullie er zijn en dat ik het kan volgen. Geniet van alles en elkaar, dan genieten wij van de verhalen over jullie avontuur!
    groetjes, Merle