Dinsdag, 12 juli - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Dinsdag, 12 juli - Reisverslag uit Sjanghai, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 12 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

12 Juli 2011 | China, Sjanghai

Vandaag een lekkere relaxte ochtend gehad in de herberg. Beetje geluierd, beetje genikst, beetje koffie gedronken, boekje gelezen en gedut. Lekker ontbeten zoals gewoonlijk. Na het middaguur zijn we vertrokken naar de dierentuin.

Voor het eerst zijn we de verkeerde kant opgegaan met de metro. Dat duurt ook nog een tijdje voordat je dat door hebt omdat de bordjes met namen die je onderweg tegenkomt niet meteen als niet goed opvallen. Maar goed, uiteindelijk kwamen we wel bij de dierentuin uit. Als je de metro uitkomt sta je meteen bij de ingang van de dierentuin. De kaartjes voor de dierentuin vallen erg mee. Ze kosten slechts vier euro. Als dat in Nederlands ook zo zou zijn, dan zou iedereen volgens mij wel veel vaker gaan. Vlak bij de ingang staat een treintje waarmee je zo naar de Panda's kan gaan. We zaten er al in voordat we in de gaten hadden wat het eigenlijk kostte; 1,5 euro per persoon. Nou ja, de panda's waren ook wel erg ver en het was ook wel erg warm dus we besloten maar te blijven zitten en dat was maar goed ook. Wat kon die bestuurder scheuren zeg. Mensen in de dierentuin moesten echt vrezen voor hun leven:-). De bestuurder toeterde zo ongeveer continue en reed andere bezoekers zo van de sokken als ze niet snel konden springen. De panda's waren levendig en vrolijk. Lekker van de glijbaan en lekker bamboe eten. Hierna zijn we zo langzaam aan teruggelopen naar de ingang. Lekker ijsje gegeten onderweg (daar doen we het voor, Cornetto's van 40 cent) en af en toe een halve liter water. Er waren ook behoorlijk wat kermisattracties. Een daarvan vonden onze kinderen erg leuk. Botsbootjes. Net zo iets als botsautootjes maar dan bootjes in een meer. Ze hebben er van genoten totdat hun benzine op was en ze gered moesten worden door het opperhoofd van deze attractie. Bij de gorilla's lazen we dat Shanghai Zoo bevriend is met Blijdorp. Daardoor konden we hier een gorilla bewonderen die we al kenden uit Blijdorp. Het was echt een leuk uitstapje.
De terugreis naar de herberg verliep een stuk sneller dan de heenreis, we konden zelfs zitten in de metro.

Teruggekomen in herberg zijn we een beetje bijgekomen in de massagestoelen en daarna lekker gaan eten. Eerst loempiaatjes, uienringen en stokbroodjes met knoflook. Daarbij leuk gaan jokeren en pesten. Vervolgens aten we burgers met patat en Qidi natuurlijk pannenkoeken. Zo lekkers als de pizza's gisteren waren, zo lekker waren de burgers vandaag niet. Maar ja, niks aan te doen. Jammer eigenlijk, dat je thuis op een doordeweekse dag ook niet even een potje gaat zitten kaarten bij het voorgerecht, het is toch wel erg gezellig.

Hierna op de kamer gaan uitbuiken. Beetje bijgekomen van het eten en de dag. Hierna zijn we naar de Bund gegaan. Dat is dat hele bekende stuk Shanghai wat je bijna altijd overal ziet. Heel veel hoge, moderne gebouwen en 's avonds ontelbare lampjes. Voor het eerst met de taxi op stap geweest. Overdag is dat niet echt te doen omdat het zo ontzettend druk is overal. Dan is de metro veel makkelijker (als je tenminste de goede kant opgaat:-)). De taxi kost niet zo veel. De rit duurt toch zo'n 20 minuten. De heenweg kostte de rit 4 euro en op de terugweg 2,5 euro. Normaalgesproken zou de metro met z'n viertjes 1,6 euro kosten. Dat is toch niet zo'n groot verschil.
De Bund was echt zo prachtig. Heel veel mooie gebouwen en ontzettend mooi verlicht. In 2003 konden we dit niet doen, de kinderen waren toen nog veel te klein. Nu wel en het was echt heel mooi.

Teruggekomen bij de herberg zijn we nog een rondje gaan lopen. De winkels gaan hier om 22.00 uur dicht en dan komt er meteen een avondmarkt voor de winkels langs. Heel erg druk en veel leuke dingen. Ed heeft me er nog voor kunnen behoeden om een heel leuk tafeltje te kopen. Kon ingeklapt worden en met een beetje moeite vast en zeker wel in de koffer. Maar ja, verstandiger is het vast om het hier te laten. Fei heeft wel een leuke armband gekregen en verder hebben we het maar gelaten.

Net nog een berichtje gelezen van onze huis- en dierenoppas dat het allemaal goed gaat. Channa onze hond is nog gezond en ook de stacaravan staat er weer netjes bij. Dat is toch weer erg prettig om even te lezen. Bedankt!

Morgen gaan we naar Hangzhou en blijven we daar tot zondag. In China is een gezegde: Als je doodgaat, ga je naar de hemel, maar China heeft Hangzhou. We zijn benieuwd!

• 12 Juli 2011 - 16:04

Linda:

Wat een prachtige familiefoto!!
    Dat jullie gelukkig zijn straalt er af ;)

• 12 Juli 2011 - 16:55

Irma:

Hahahahaha en wij hebben Aalten.......
    De dierentuin..... Ik weet nog dat in Beijing de dierentuin bestond uit een paar dieren en inderdaad Koala;s. Niet wat wij verstaan onder dierentuin. Ook liepen er toen verschillende schoolklassen rond!
    Wat een mooie foto, al die lampjes......Shanghai by night)
    Groetjesssss

• 12 Juli 2011 - 18:57

Ina De Jong:

heerlijk om ff het verslag telezen---moet er ook om lachen....zie je zo staan ,in dub om een tafeltje te kopen..haha.
    Alles leest tot nu toe als een fijne trip naar /in china

• 12 Juli 2011 - 19:23

Ingrid :

Hey, Inge wat leuk om jullie verhaal te lezen. Veel plezier nog en genieten daar. Ik geniet hier vanaf een afstandje met jullie mee. Groetjes aan Ed en de kids (als ze nog weten wie ik ben) Nina was helemaal verbaasd bij het zien van de foto's van Fei;' Is dat Fei, die is groot geworden' hahaha, alsof ze zelf is stil blijven staan. Kleine meisjes worden groot!

• 13 Juli 2011 - 07:16

Willy Donker:

Wat een leuke foto's van de Panda en de kinderen die genieten in de botsbootjes!

Groet
    Willy