Donderdag, 14 juli - Reisverslag uit Hangzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Donderdag, 14 juli - Reisverslag uit Hangzhou, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Donderdag, 14 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

14 Juli 2011 | China, Hangzhou

Vandaag hebben we ons verslapen. Gewoon door de wekker heen. Geen probleem natuurlijk want we hebben tenslotte vakantie. Uiteindelijk maakte Fei ons wakker om 10 uur. Zal wel komen omdat we hier een iets minder hard bed hebben dan in de herberg. In China is het heel gebruikelijk om op een houten plank te slapen. De dikte van het matras bepaalt dan of je wel of niet last krijgt van je akel (voor niet insiders: je heupbot). De dikte van het matras hier is vrij aardig en sliepen we dus langer.

We ontbeten met boterhammen met pasta. We hadden gisteren nog geen boodschappen gedaan verder dus dat was eigenlijk het enige wat er was.

Vervolgens gingen we naar de receptie om een taxi te bestellen om naar het pretpark te gaan. Ik had de naam van het pretpark, het adres in het Chinees en een kaart waar het ook op stond aangegeven. Na een hele tijd heen en weer gepraat met de taxichauffeur (hij in het Chinees, ik in het Engels en de receptioniste grotendeels in het Chinees) zeiden ze dat het pretpark niet meer bestond. Ik had meteen mijn twijfels, maar ja, wie ben ik. We besloten ter plekke dan naar XiXi wetlands te gaan. Een soort Biesbosch. Meer info: http://www.xixiwetland.com.cn .
Ik had al eens ergens gelezen dat het een groot natuurgebied was waar je kunt varen en wandelen. We besloten het maar te gaan. Voor het eerst iets duurs in China! De entree was 12 euro per persoon. Nou ja, vooruit dan maar. We hebben wat rondjes gevaren en rondjes gelopen en het was er echt heel erg mooi. Helaas kreeg Fei last van buikpijn en voelde zij zich niet lekker. Dat was gisteren ook al even zo, maar toen zakte het toch wel. Nu helaas niet. Uiteindelijk besloten terug te gaan naar het hotel, waar het natuurlijk weer snel zakte.

Rond half 5 ben ik naar de Carrefour gegaan en heb wat boodschappen gedaan die je hier verder nergens vindt. Bijvoorbeeld jus d'orange, appelsap, melk, Nutella en een flinke jerrycan (5 liter) met water. Lekkere dingen allemaal maar ook nuttige. Zo kocht ik afwasmiddel (onze borden passen niet in de vaatwasser), wc papier (je hebt hier nergens wc-papier bij toiletten en papieren zakdoekjes is niet bij elke vorm even handig), een afwasborstel (voor 30 cent gaan we toch niet onhandig staan te doen en onze vingers verbranden in het kokend hete sop). Uiteindelijk best veel bij elkaar, dus ik besloot een taxi terug te nemen. Kost ongeveer een euro en dat bevalt toch beter dan die hele zware tassen.

Daarna met Qidi over de avondmarkt gelopen, naar de Pizzahut om daar overheerlijke pizza's, borrelhapjes en lasagne te halen. Bij de Pizzahut viel wel op dat kinderen erg bang zijn om naast me te gaan zitten. Ze doen het echt niet. Ed werd vandaag nog aangeraakt door een kindje. Heel even, heel snel en toen weer vlug verder. Op zo'n dag als we vandaag zien we verder dan ook geen Westerlingen.

Op de terugweg liepen we weer over de avondmarkt en opeens hoorden we mijn lievelingsnummer van K3 hier op de markt. Hoe bestaat het! Zo maar uit het niets, uit een stalletje waar ze CD's verkochten. Vandaag in de taxi naar Xixi was ook al zo grappig. Een jaar of 10 geleden had je een Roemeens jongensgroepje wat het songfestival won. O'zone. Ze werden het bekendst met het nummer Dragostea din tei beter bekend als maya hi, maya hu. Dat nummer hoorden we vandaag dus in de taxi op de radio, in het Chinees.

Lekker gegeten en daarna film gekeken die Qidi natuurlijk mocht uitzoeken omdat hij jarig is vandaag! Voor de derde keer is hij jarig in China en is 13 jaar geworden.

Nog een paar weetjes over fietsen. In Hangzhou heb je een zeer uitgebreid rode fietsenplan. Je kunt deze overal op straat lenen. Het eerste uur gratis en daarna voor een zeer laag bedrag (ongeveer 12 cent per uur). Er rijden er 30.000 rond. Er zijn heel veel punten in de stad waar je ze kunt lenen en terugplaatsen. Je hebt er een chipcard voor nodig mee te kunnen nemen. Een medisch bedrijf is de grote sponsor hierachter. Ze zien er goedverzorgd uit en om de haverklap zie je er eentje rijden, ze worden dus ook heel veel gebruikt.

Wat we heel grappig vinden is dat bij de stoplichten tentjes staan voor de fietsers. Vrijwel bij elk stoplicht. We hebben er even over nagedacht maar het enige wat we kunnen verzinnen is dat de fietsers dan lekker droog staan als het regent en uit de zon als de zon schijnt (wat we nog niet hebben meegemaakt in China, door de vele smog).

Nu zit ik nog even te internetten en jullie meer te vertellen. Ik heb nog een tijdje gezocht op de pretpark en volgens mij bestaat het gewoon nog. Ik ga morgen maar eens naar ze bellen. Wie weet kom ik er dan uit. Misschien kan ik wel iemand van het hotel laten bellen. Jullie zullen verder horen!

Verder nog een boodschap aan mijn vader: bedankt voor de waarschuwing! Ik zal er extra op letten (roosters in zwembaden in het buitenland).

Morgen gaan we hopelijk naar de Lingyin tempel of gaan we een rondje, rond het meer. Ben benieuwd!

  • 14 Juli 2011 - 16:21

    Erik En Irma:

    Hai.
    Weer een leuke dag. En dat op de verjaardag van Qidi. 13 alweer. Jeetje , de tijd vliegt.
    Heb je een fijne verjaardag gehad vandaag, Qidi?
    De link van het park doet het niet......jammer. Misschien moet je het even aanpassen?
    Groetjes uit een nat en zeer winderig Nederland

  • 14 Juli 2011 - 16:27

    Linda:

    Hieperdepiep, HOERA!!
    Van harte hoor Qidi...13 jaar alweer, wow!!

    Weer genoten van jullie verslag...ik zou zeggen: ga zo door :)

  • 14 Juli 2011 - 16:36

    Familie Van Timmeren-Wijnands:

    Dank je Irma! Ik heb de link even aangepast. Bij mij doet ie het zo wel. Maar ja, ik zit dan ook in China:-).

    Groetjets,
    Inge

  • 14 Juli 2011 - 19:10

    Lidy & John:

    Qidi, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Groetjes en nog een mooie vakantie van ons uit Enschede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Familie

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 99083

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 12 Juli 2016

China Heritage Summer Camp

26 April 2014 - 09 Mei 2014

Shanghai en Zhangjiagang

06 Juli 2011 - 28 Juli 2011

Lange weg naar China

Landen bezocht: