Zondag, 17 juli - Reisverslag uit Wuzhen, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu Zondag, 17 juli - Reisverslag uit Wuzhen, China van Familie van Timmeren-Wijnands - WaarBenJij.nu

Zondag, 17 juli

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Juli 2011 | China, Wuzhen

Ik schrijf dit verslag een dag later omdat we in onze vorige plaats geen internet hadden. Het was gisteren maar het lijkt al een week geleden. Wat bizar.

We stonden lekker bijtijds op. De wekker liep af om 9.30 uur. Tijdens de vakantie zijn wij nooit van die vroegopstaanders. Op de camping zijn we meestal de laatsten die opstaan. Maar goed, in de hotelkamer nog lekker ontbeten en toen ingepakt. Hierna uitgecheckt en gevraagd of ze een taxi voor ons konden bellen en dat we naar Wuzhen wilden. Er werd vriendelijk gezegd dat we beter met de bus konden gaan omdat Wuzhen heel ver weg was. Wel 80 km. Nu hadden we helemaal geen zin om met 8 stuks bagage 80 km in een bus te zitten waarvan we niet eens wisten of we wel een zitplek konden krijgen, waarbij we moesten overstappen en waarvan het helemaal niet zeker was dat we die konden vinden en waarvan niet zeker was of we op de plaats van bestemming wel wisten dat we uit moesten stappen. Kortom, het leek ons handiger om met de taxi te gaan. De spullen in de taxi ingeladen en toen begon de chauffeur erg bedenkelijk te kijken. Wuzhen was veel te ver met de taxi. Dat zou heel erg duur worden. Hij rekende uiteindelijk 50 euro en vroeg zich af of we dat wel hadden. Het zal jullie niet verbazen, we hadden het nog net:-). Hij moest het ook even zien voordat hij ging rijden. Toen we eenmaal 1,5 uur onderweg waren begrepen we wel waarom hij bedenkelijk had gekeken. Hij wist namelijk de weg niet, maar kon ook de borden niet lezen. Een paar keer zagen wij heel duidelijk welke kant we op moesten, maar dan ging hij toch een andere kant op. Uiteindelijk heeft hij het een keer of 20 gevraagd maar toen waren we er dan ook. We hebben hem maar een flinke fooi gegeven voor alle moeite. We waren in Wuzhen. We konden meteen in het hoofdgebouw inchecken in ons hotel en onze bagage achterlaten. We wilden ons eigenlijk even opfrissen maar onze kamer bleek nog niet klaar te zijn. Het hotel was ook niet 1 gebouw, maar bestond uit allemaal kleine gebouwtjes, verspreid over de straatjes en in elk gebouwtje waren 2 of 3 kamers. 2 of 3 gebouwtjes samen hadden 1 concierge. Van haar kreeg je de volgende dag ook je ontbijt en zij was je aanspreekpunt. We moesten alvast maar gaan rondkijken. Het is een beetje lastig uitleggen maar je moet je voorstellen dat je bij het Haringvliet een poort hebt staan en daar betaal je entree om Flakkee op te mogen. Er is geen brug, maar wel een gratis pontje. Flakkee is ongeveer 2 km lang en 100 meter breed. Flakkee is dan geheel in de stijl van 100 tot 200 jaar geleden en is 1 groot openlucht museum.
Overal zie je oude ambachten, kleine musea en authentieke huisjes en gebouwtjes. Dat alles dan natuurlijk in Chinese stijl. Echt meer dan prachtig. Eigenlijk is het daar zo, als veel mensen denken dat het in heel China is. Wij zijn alleen nog maar in het China van de wolkenkrabbers geweest met af en toe een tempel. Wuzhen is het tegenovergestelde en echt prachtig. We hebben ergens wat gedronken (Chinese thee is echt niet aan ons besteed, maar de plant lijkt het er goed op te doen) en wat rondgesnuffeld. Tijdens het theedrinken zagen we opeens een bootje langskomen met onze bagage. Dat was een grappig gezicht. Je realiseert het je eerst niet, maar vrijwel al het vervoer daar gaat over het water, er zijn tenslotte maar een paar kleine straatjes.
Wij naar onze hotelkamer. De kamer viel wat klein uit, maar wel twee bedden van ieder 120 cm breed en een badkamer. Het was maar voor 1 nachtje, anders zou het wel erg claustrofobisch worden. Even wat uitgerust, wat water gedronken (iets anders konden we vrijwel niet krijgen) en daarna weer op pad. We hebben een meubelmaker, een schoenenmaker, een kapper, een parasolmaker, een lampionnenmaker, restaurantjes, een oud postkantoor en nog veel meer gezien, maar dit maakte eigenlijk de meeste indruk. Het was er alleen zo ontzettend warm. Dat houdt een mens niet voor mogelijk. Zelfs de Chinezen die er waren liepen te zweten. Grappige gewoonte van veel Chineze mannen is om hun t-shirt op te rollen tot het vlak onder de borst valt, zodat ze met een blote buik lopen. Heel wat blote buiken gezien. We belandden in een restaurantje, cafeetje waar we pinda's hebben gegeten en gewone cola gedronken (zeer uitzonderlijk voor ons, we drinken altijd light). Potje zitten pesten en daarna weer op pad. Zo ging het eigenlijk de rest van de dag door. Voor het avondeten zijn we aangekomen bij een restaurantje waar we tonijnsandwiches hebben gegeten met bananenmilkshakes. De man daar sprak heel goed Engels met een heel Engels accent. Hij bleek uit Hong Kong te komen. Zijn sandwiches en milkshakes waren goed! Jullie vragen je misschien af waarom we niet gewoon Chinees hebben gegeten, maar we hebben geen enkel eten gezien wat voor ons herkenbaar was, wel veel met een kop en poten, maar wat het was.... Daarnaast zagen we ook lang niet overal een koelkast en moesten we de dag daarna ook gewoon weer verder en bij voorkeur zonder diaree-remmers. We zijn dan maar liever wat voorzichtiger. We kunnen altijd nog in Nederland echt Chinees gaan eten.

Aan het einde van de dag waren we helemaal gaar van de hitte en zijn we lekker nog even een boekje gaan lezen op onze kamer (met airco!!!!) en daarna lekker gaan slapen.

Nog even, dit was echt het mooiste China wat we tot nu toe hadden gezien. Zo ontzettend indrukwekkend prachtig.

• 18 Juli 2011 - 17:47

Vader:

Wouw. Alleen hier zou je al op vakantie naar China gaan.